Skip to content

Klikkausperusteinen markkinointi – onko kannattavaa

Klikkiperustaisessa markkinoinnissa mainostaja maksaa pienehkön julkaisijalle aina kun joku käy hänen verkkosivullaan. Transaktio tapahtuu siis pelkästä vierailusta, vaikka kävijä ei ostaisikaan mitään.

Tästä seuraa automaattisesti kysymys siitä onko kyseinen markkinointitapa kannattavaa? Pienellä vaivannäöllä kampanjoista saa tuottavia vaikka hutejakin väistämättä syntyy.

Tärkein klikkiperusteista markkinointia välittävä yritys on Google, jonka AdWords/AdSense-sovellus jakaa mainoksia verkkosivuille. Mainoksesi näkyvät Googlen hakulistojen ylä- ja sivupalkissa sekä mainoksia julkaisevilla sivustoilla.

Markkinoinnin alku

Mainostajalla on käytettävissään AdWords-järjestelmä. Tekstimainos sisältää verkkosivun nimen tai muun kuvaavan tekstin, sivun osoitteen ja pari lyhyttä mainosriviä. Tällä pitää sitten kiinnittää kävijän huomio ja vielä toivoa että kävijä oikeasti kiinnostuu tarjoamastasi tuotteista tai palveluista. Tekstilinkkien lisäksi Googlessakin voi käyttää graafisia mainosbannereita.

Googlen AdWords-ohjelman käyttö on helppoa. Jos sinulla ei ole Google-tunnusta aloitat luomalla sellaisen. Tunnuksen voit sitoa olemassa olevaan mihin tahansa sähköpostiin tai voit luoda uuden gmail-osoitteen. Tämän jälkeen annat ensimmäisen kampanjasi nimen ja siihen kuuluvan www-osoitteen.

Seuraavaksi määrittelet maksimaalisen päiväbudjetin, maantieteellisen markkinointialueen, tarpeelliset hakusanat ja laadit mainoksen. Lopuksi joko siirrät rahaa mainostilillesi joko tilisiirtona tai luottokortilla. Jos käytät luottokorttia voit halutessasi sallia kortin automaattisen veloituksen.

Missä mainokset näkyvät

Mainoksia näytetään verkon käyttäjille Googlen hakulistoilla sivun yläosassa ja oikeassa reunassa. Lisäksi Google syöttää mainoksia julkaisijoille tarkoitetun AdSense-sovelluksen kautta mainoksia julkaiseville verkkosivuille.

Kampanjan säätely

Näkyvän aineiston lisäksi mainostajan on määriteltävä positiiviset ja negatiiviset hakusanat. Positiivinen hakusana on tietenkin sellainen jota hakeva saattaa nähdä mainoksesi. Tuloksen teon kannalta negatiivinen hakusana on yhtä tärkeä. Sillä siis poissuljetaan kyseiset hakusanat. Tämä vaikuttaa suoraan hakulistoilla näkyviin mainoksiin.

Lisäksi voit määritellä maantieteellisen alueen jolla haluat mainoksien näkyvän. Suurta kansainvälistä näkyvyyttä hakeva yritys voi antaa mainoksien näkyvän periaatteessa vaikka maailmanlaajuisesti. Jos taas pyörität pientä palveluliiketoimintaa (esimerkiksi kampaamo tai muu kauneudenhoitoliike, paikallinen ravintola) tai vaikka pieni ravintola joka ei hae kuin paikallista näkyvyyttä voit rajata näkyvyyden alueellisesti valitsemalla haluamasi kunnat tai piirtämällä ympyrän toimialueesi ympärille sillä säteellä jolla haluat mainostesi näkyvän.

Kuntakohtaisessa näkyvyydessä voit määritellä mainoksesi näkyvään pistemäisesti eri puolilla, jos yritykselläsi on useita liikkeitä ympäri Suomen, mutta toiminta ei kuitenkaan ole koko maan kattavaa.

Maksutavat

Mainoshinta määräytyy eräänlaisen huutokauppamenettelyn kautta. Mainostaja voi määritellä kuinka paljon hän haluaa maksaa vuorokautta kohden. Yksittäisen klikkauksen hinta voi vaihdella huomattavastikin vuorokauden ja viikon mittaan. Kun vuorokausibudjetti täyttyy, mainokset lakkaavat näkymästä riippumatta siitä onko mainostilillä saldoa jäljellä. Kovin pienellä budjetilla eli pienellä vuorokausikohtaisella maksimihinnalla tai pienellä klikkauksen hinnalla näkyvyys jää väistämättä suhteellisen alhaiseksi.

Ainakin aluksi kannattaa maksaa markkinointi etukäteen suoraan rahana tilille. Jos käytät luottokorttia, varmistu ainakin siitä että automaattinen maksatus on poissa päältä. Näin vältyt yllätyksiltä.

Klikkimainonnan hyötysuhde

Google AdWords-järjestelmässä mainostaja ei voi tarkkaan määritellä minkälaisilla sivuilla hänen mainoksensa näkyvät. Julkaisijaportaali AdSense jakaa mainoksia julkaisijasivuille paitsi niin että sivun sisältö on aihepiirteiltään mainostajan sivustoa mutta myös sivun lukijan muuta verkonkäyttöä.

Verrattuna toiseen yleiseen verkkomainontatapaan, kumppanuusmarkkinointiin, klikkipohjainen mainonta tuntuu ehkä tehottomalta. Tässä kohtaa kannattaa verrata klikkimarkkinointia mihin tahansa perinteisempään mainontatapaan. Niin radio- kuin televisiomainonta on monien nähtävillä, samoin perinteinen printtimainonta. Monet ne näkevät, mutta suhteellisen harva on palvelustasi kiinnostunut. Klikkimarkkinoinnissa voit kuitenkin määritellä minkälaisia hauissa manoksesi näkyvät ja verkkosivujulkaisuissa mainokset näkyvät käyttäjille jotka ovat osoittaneet kiinnostusta asiaan.

Oikein käytettynä Googlen AdWords/AdSense-työkalupari ovat tehokas ja myös kustannustehokas markkinointikeino. Muta huolimattomasti laadittu mainoskampanja ei hyödynnä ketään, paitsi Googlea. Jos haluat hyödyntää Googlea mainoskanavanasi mutta et sinusta tuntuu siltä et tiedä mitä tehdä, kannattaa uhrata muutama satanen mainosbudjetista asiantuntijalle jonka kanssa saat kampanjan toimimaan

Kotimaiset edulliset Neutech Webhotellit.