Skip to content

Työergonomia kuntoon oikeilla toimistotarvikkeilla

Tässä nykyisessä tietoyhteiskunnassamme yhä useampi istuu pitkät työpäivät toimistotuolissa yrityksen avokonttorissa. Tämä on nykyajan pelin henki, sillä työt on tehtävä siellä missä niitä on tarjolla. Miten voisimme maksimoida hyvinvointimme työaikana, vaikka työympäristö asettaa haasteita tähän kuvioon?

satulatuoli toimistoon

Onneksi konttorikalusteet ja toimistotarvikkeet ovat myös päivittyneet 2000-luvulle. Työergonomiaan auttavat satulatuolit, sähköiset työpöydät ja kätevästi taipuvat ja kääntyvä tietokoneiden näytöt. Yksi vaihe tässä on kalusteiden oikea mitoitus ja että ne ovat hyvälaatuisia toimistokalusteita. Toinen vähintäänkin yhtä tärkeä asia on niiden oikeaoppinen käyttö. Työergonomiassa pätee sama juttu kuin tietoturvallisuudessakin – 90 % väärinkäytöksistä johtuu käyttäjien omista virheistä. Eli suomennettuna: ei kaikki ongelmat ratkea pelkästään teknisiä laitteita hankkimalla tai tässä tapauksessa satulatuolin tilaamisella.

Työasento on kaiken A ja O

Kaikki alkavat perusasioista, eli työasento on laitettava heti kuntoon. Oikean työasennon sinulle voi opettaa työergonomiaan erikoistunut terveydenhoitaja tai fysioterapeutti. Hyvä työasento rakentuu tukevasta istumisasennosta, jossa jalat koskettavat lattiaa. Lisäksi selkä ei ole kumarassa, vaan melko suorassa siten, että istuessa paine ei kohdistu alaselkään. Tästä voi muuten seurata välilevyn pullistumia tai muita istumantyön tavanomaisempia sairauksia ja työtapaturmia.

Ergonomiaa parantavat toimistotarvikkeet

Pelkästään satulatuolin ja sähköpöydän hankinta ei ole ainoat ergonomiaan vaikuttavat tekijät. Moni pieni asia edistää oikeaoppista työasentoa. Esimerkkinä hyvä hiirimatto ja rannetuki ovat loistavia toimistotarvikkeita, jotka parantavat työhyvinvointia ja työskentelyä oikeassa työasennossa. Lisäksi erinäiset jalkatuet, muotoillut mustekynät ja muut kirjoitusvälineet ovat suosittuja hankintoja nykyaikaiseen toimistoon. Mitä nämä kaikki maksavat? Kaatuuko pienyritys pelkästään toimiston hankintoja tehdessä? Tässä artikkelissa listatut toimistotarvikkeet ja -kalusteet ovat hintaluokaltaan kohtuullisia ja koko paketin saa yhdelle työntekijälle varmasti alle kahdella tuhannella eurolla. Hankinta ei ole edullinen, mutta haukkuu hintansa varmasti jo ensimmäisen pitkän sairasloman välttämisen ansiosta. Lisäksi normaalien toimistokalusteiden hankintaankin joutuu sijoittamaan noin 1500 euroa. Lopulliseksi työergonomian panostukseksi jäisi tällä laskutavalla noin 500 euron summa.

Loppusanoina voisi todeta, että työhyvinvointiin kannattaa aina satsata, sillä työteho nousee taatusti. Jos tämän ajatuksen kyseenalaistaa, niin se kannattaa mitata ja analysoida ennen kuin päättä tuomita ajatuksen. Virkeitä ja energisiä työpäiviä!

Kotimaiset edulliset Neutech Webhotellit.